Ariile curriculare: Senzorial

Maria Montessori afirma că simțurile sunt ”calea către minte”, considerând că experiențele senzoriale sunt modalitatea prin care copilul absoarbe informații despre mediul înconjurător, încă de la naștere. La început el este un ”explorator senzorial” care doar absoarbe impresii, dr. Montessori observând că el capătă abilitatea de a clasifica toate aceste informații în jurul vârstei de 3 ani.

Experiențele senzoriale ajută la rafinarea simțurilor copilului, contribuind la dezvoltarea biologică a acestuia prin dezvoltarea și maturizarea organelor de simț, având însă un rol important și în dezvoltarea sa mentală și socială. Acesta din urmă este și motivul pentru care sunt numite ”materiale de dezvoltare”. Este important de observat că rolul lor nu este de a oferi noi experiențe senzoriale, ci de a evidenția diferite proprietăți, ajutând copilul obțină informații clare și să înțeleagă ceea ce a experimentat.

Urmând tendința naturală a copilului de a sorta și clasifica impresiile senzoriale, materialele contribuie la creșterea potențialului intelectual. Mintea copilului este stimulată să judece și să tragă concluzii, făcând comparații în funcție de mărime, culoare, textură, temperatură, greutate, miros sunet… experiențe care îi fascinează pe copii.  Astfel ei capătă uneltele necesare pentru a avea un mai bun control asupra mediului înconjurător.

Prin intermediul materialelor din aria senzorială este ajutat să înțeleagă, să ordoneze și să atașeze cuvinte gamei largi de informații pe care le primește prin simțuri (imagini, mirosuri, sunete, senzații, sentimente etc.), dezvoltându-și percepțiile fizice și mentale. Fiecare exercițiu izolează o anumită calitate, punând-o în evidență, pentru a putea fi mai ușor percepută și clasificată. De exemplu, tăblițele colorate sunt identice în ceea ce privește forma, textura, greutatea, sunetul, mirosul etc., singura diferență reprezentând-o culoarea, iar în cazul cutiilor sonore acestea diferă doar prin sunetele generate, având aceleași dimensiuni, textură, culoare etc.

Materialele senzoriale sunt primul pas spre abstractizare, ele fiind materializarea unor noțiuni abstracte. Maria Montessori a înțeles că experiențele senzoriale și motorii sunt modalitatea prin care copiii învață, ”cercetând” lumea cu ajutorul mâinilor. De aceea, în mediul Montessori abstractizarea se face prin trecerea de la concret la concept, prin manipularea și mișcarea materialelor. De exemplu, folosind tăblițele colorate copilul va învăța mai întâi care este rosu, care albastru etc., ajungând în cele din urmă să înțeleagă și conceptul abstract de ”culoare”. El va face astfel conexiunea între cuvinte și anumite calități (mare, rece, greu…) iar ulterior va combina mai multe astfel de proprietăți (înălțime și lățime etc.) pentru a identifica obiecte. Având aceste noi unelte de comunicare, el își va putea împărtăși cunoștințele și face schimb de informații, lărgindu-și aria cunoașterii.

Deoarece în mediul Montesori materialele sunt interconectate și se se descoperă și se construiesc unul în funcție de altul, adesea existând legături chiar între activitățile din diferite arii curriculare, materialele senzoriale sunt gândite ca pregătiri indirecte pentru exerciții ulterioare mai complexe: barele roșii ajută la lucrul de mai târziu cu barele numerice din aria matematică, tabletele tactile cu literele din glașpapir din aria limbajului etc.

Alina F.

–––––

Acest articol face parte dintr-o serie de postări, prima dintre ele fiind Ariile curriculare și materialele didactice Montessori.

About Alina Fekete (103 Articles)
Specialist în design și comunicare. Cel mai important rol este însă cel de părinte - alături de cei doi copii ai mei descopăr lumea fascinantă care ne înconjoară.

4 Trackbacks & Pingbacks

  1. Materiale Montessori: Turnul roz
  2. Materiale Montessori: Scara maro
  3. Materiale Montessori: Scara maro - Blog Monterra
  4. Materiale Montessori: Turnul roz - Blog Monterra

Comentarii

Adresa de e-mail nu va fi publicata.


*