Colțul de lectură

Aici cresc Montessori

Alături de patul scund, unul dintre cele mai întâlnite elemente în amenajarea mediului pregătit Montessori este colțul de lectură.
Copiii iubesc cărțile și sunt foarte interesați de ele, în special în perioada senzitivă pentru limbaj. Cărțile le deschid mintea, oferindu-le informații despre lumea din care fac parte și dezvoltându-le imaginația și îi ajută să își exerseze capacitatea de concentrare.

Majoritatea claselor Montessori au amenajat un spațiu special în care sunt depozitate cărțile și care promovează lectura individuală, oferind liniștea necesară pentru ca cei mici să se poată concentra. Desigur, se poate citi oriunde însă clasa Montessori este un spațiu multifuncțional, ce servește nevoile mai multor persoane în acelaș timp. O zonă cât mai retrasă, dedicată anume lecturii, în care copilul să poată răsfoi netulburat o carte, îi va ajuta să intre mai ușor în atmosferă și va împiedica distragerea atenției, încurajând astfel concentrarea și pasiunea pentru lectură.

Colțul de lectură se poate amenaja și acasă, pentru ca cei mici să regăsească elementele familiare din clasa Montessori și a li se insufla dragostea pentru cărți. Câteva din ideile pentru a crea un astfel de spațiu sunt:

Creați o zonă izolată față de restul încăperii

Folosiți un cort, o perdea textilă, un baldachin sau pozționați o piesă de mobilier în așa fel încât să aibă și funcția de separator, astfel încât să se creeze un soi de ”cuib” – spațiu intim. Se poate amenaja cu cîteva perne, un fotoliu micuț sau o băncuță comodă…

Așezați cărțile la îndemână și cu coperțile la vedere

La fel ca toate materialele Montessori, cărțile se pun pe rafturi deschise, la nivelul copilor. Pentru cei mici cărțile sunt mai îmbietoare dacă sunt așezate  în așa fel încât să le poată vedea coperțile (mai ales că antepreșcolarii nu sunt capabili să recunoască o carte după cotor). În plus, ordinea îi va atrage și le va ușura alegerea, contribuind și la atmosfera generală de calm și simplitate a spațiului. O altă modalitate de expunere a cărților (atunci când nu este suficient spațiu) este un coș aflat la nivelul lor.

Asigurați-vă că este bine luminat

Pentru a evita problemele de sănătate a ochilor este nevoie ca lumina naturală să poată fi completată cu o sursă artificială atunci când nu este suficientă.

Un număr mic de cărți, schimbate frecvent

Contează mai mult calitatea, nu cantitatea, iar prea multe cărți înseamnă dificultatea de a alege și dezordine. Cărțile favorite se pot păstra la îndemână, restul fiind rotite din când în când, pentru a trezi din nou interesul asupra lor dar și a răspunde intereselor din acea perioadă.

Selecția cărților

Titlurile propuse în mediul Montessori se referă la subiecte reale (despre natură, plante, animale, mici enciclopedii etc.), copiii fiind dornici să descopere lumea la această vârstă. De asemenea, se ține cont și de interesele și nevoile copilului la momentul respectiv: cărți cu informații despre ce îl pasionează dar și titluri care răspund unor probleme de ”grație și curtoazie”). Sunt recomandate și cărțile care oferă experiențe senzoriale (cu diverse texturi, elemente mobile etc.), care stârnesc interesul celor mici și le permit să învețe ”cercetând” lumea cu ajutorul mâinilor (simțurilor), dezvoltându-și astfel percepțiile fizice și mentale.

Fără constrângeri

Avand acces nelimitat la ele, copiii pot manipula cărțile încă de la o vârstă fragedă (oferindu-le titluri potrivite vârstei lor) și sunt astfel încurajați să își aleagă singur ce să citească, atunci când doresc acest lucru.

 

Alina F.

–––––––

Mai multe idei de amenajare a unui colt de lectura puteți găsi și pe pagina de Pinterest a Monterra.

Distribuie acest articol:

Facebook
LinkedIn